fredag 8 februari 2013

#19: Hållbar konsumtion

Jag reagerade på en fråga på twitter idag. Det var @rockspindeln som skrev;


Min reaktion var att höja på ögonbrynen och svara "Ja, självklart kan en köttätare bry sig om hästar och kor?! Varför inte?".

Jag råkar vara köttätare, och en stor djurvän. Jag har haft ett innerligt djurintresse ända sedan barnsben. Jag har alltid viljat ha husdjur, har tillbringat många hundra timmar i stallar och älskar såväl får som höns, kor, hundar och katter. Trots att jag äter kött. Hur går då det ihop?

Personligen är jag övertygad om att man inte behöver vara vegetarian för att tycka om djur, och för att verka för god djurhållning och ett hållbart samhälle. Det finns många andra sätt att göra det på. Exempelvis kan man välja KRAV-märkta produkter när man handlar. Själv köper jag uteslutande KRAV-kött, och numera kan man också många gånger handla direkt ifrån en KRAV-gård. Jag tror också att köttindustrin skulle ta stort intryck om fler och fler väljer KRAV-märkt kött.

Vad gäller innehållet i korv, så har jag växt upp med att vi gjorde korv hemma varje jul. Idag finns KRAV-märkt korv likväl som delikatesskorvar med hög kötthalt. Man måste liksom inte köpa "Dennis-varmkorven" i kyldisken på ICA...

Förutom själva köttvalet finns det ju även andra produkter att välja. Ett hållbart samhälle handlar inte bara om köttinköp, utan om att inte köpa grönsaker som fraktas från andra sidan jorden, att välja miljövänlig uppvärmning av sitt hus, att ha ett miljöperspektiv i alla inköp. Allt ifrån kompostering till vilka kläder du köper (och hur ofta du köper nytt..) till hur du tar dig till jobbet spelar in.

Så JA, självklart kan man som blandkostare/köttätare bry sig om djur och att nå ett hållbart samhälle! Bara för att man är vegetarian har man inte monopol på att värna om djur och natur - vi är så många fler som gör det, alla på våra olika sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar